Barok

Okt 28 19:50

Music for the Royal Fireworks (HWV 351) — La Rejouissance

Bewerking voor trompet en orgel van La Rejouissance uit Music for the Royal Fireworks (HWV 351).

Dec 22 23:24

"Hallelujah", uit Messiah

Een toegankelijke editie op 8 pagina’s met een eenvoudig klavieruittreksel eronder, gebaseerd op een editie uit 1892 van IMSLP.

Dec 20 08:59

Fuga sopra il Magnificat, BWV 733

Een fuga met een dubbelthema: Het “Meine Seele erhebt den Herren” en een toonladder-motief. Later komen deze ook in de canon, terwijl de melodie in het pedaal in de verbreding klinkt.

Door een aantal vorsers is deze fuga later aan Krebs toegeschreven, hoewel de jongste stand van zaken toch weer Bach als dader van dit prachtige stuk in beeld brengt.

Mei 17 06:01

Laudate Jehovam, omnes gentes (Psalm 117)

Gebaseerd op andere CPDL-edities van dit werk, met enkele correcties en losse partijen.

Based on other CPDL-editions of this work, with some corrections and separate parts.

The LilyPond source files are in the LilyMusic Googlecode project.

Apr 16 06:01

Sei Lob und Preis mit Ehren, BWV 231

Koorpartituur (SATB) van dit “zevende” Bach-motet. Het LilyPond-bronbestand is bijgevoegd in de PDF.

Update 20 juni 2008: begeleidingspartituur bijgevoegd.

Dec 08 07:47

Koralen voor de Orgelmis (Klavierübung III)

De koralen die horen bij de grote en de kleine orgelmis uit Clavierübung III, in de juiste toonhoogtes. Voor beide is er ook een begeleiding. De muziek is opgemaakt met Lilypond-2.11 en de Lilypond-bestanden zijn ook bijgevoegd, evenals MIDI-bestanden voor alle stemmen.

Okt 07 18:59

Weihnachtsoratorium BWV 248

Verschillende malen continuo begeleid.

In de CPDL zijn vrije koorpartijen te vinden:
Christmas Oratorio, BWV 248 (Johann Sebastian Bach)

Jun 02 07:21

Komm, Gott Schöpfer, heiliger Geist (BWV 667)

Dit is een koraalbewerking op Maarten Luther’s versie van de vroegchristelijke pinksterhymne “Veni Creator”. In het Liedboek voor de Kerken is de versie van Luther te vinden als gezang 239, terwijl een meer oorspronkelijke weergave is opgenomen in gezang 237.

Het stuk staat in 12/8 maat, dus vier tellen per maat maar elke tel valt in drieën uiteen. Iedere tel begint met de melodietoon in de rechterhand, daarna de linkerhand en als derde een korte maar krachtige pedaaltoon. Je zou hier een symbool voor de drie-eenheid in kunnen zien: Vader, Zoon en Heilige Geest. In het tweede deel van de bewerking komt de melodie heel duidelijk uit in het pedaal, terwijl de handen een vlammend lijnenspel tekenen dat het waaien van de Geest verbeeldt.

Aug 09 20:08

Partita's

O Gott du frommer Gott BWV 767
Sei gegrüßet, Jesu gütig BWV 768

Aug 09 08:27

Achtzehn Choräle (Leipziger Choräle)

An Wasserflüssen Babylon BWV 653
Schmücke dich, o liebe Seele BWV 654
Herr Jesu Christ, dich zu uns wend’ BWV 655
O Lamm Gottes, unschuldig BWV 656
Nun komm, der Heiden Heiland BWV 659
Nun komm, der Heiden Heiland BWV 660
Nun komm, der Heiden Heiland BWV 661
Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’ BWV 662
Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’ BWV 663
Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’ BWV 664
Komm, Gott Schöpfer, heiliger Geist BWV 667 (opname)