Alleluia

Paas-alleluia van Jacquet de Mantua (1483-1559).

In twee versies: in A (geschikter voor SATB), en in F (de oorspronkelijk genoteerde toonhoogte).

BijlageGrootte
alleluia.pdf91.91 KB
alleluia.midi9.88 KB
alleluia-f.pdf93.19 KB

Comments

Anonymus:

Dag Wilbert,
Ik ben erg geïnteresseerd in de Alleluia van Jacquet de Mantua, maar ik heb vragen bij de transpositie. Ik neem aan dat je het werk hoger getransponeerd hebt en het oorsprongkelijk twee hele tonen lager genoteerd stond. Ik kan de midifile inlezen in Finale of Sibelius, maar dan verlies ik alle tekst. Is het mogelijk om het stuk ook niet-getransponeerd weer te geven? Dit is belangrijk indien ik het stuk wil uitvoeren door zangers en instrumentisten.
Vriendelijke groet
Walter

wilbert:

Ik wist niet zeker wat de oorspronkelijk genoteerde toonhoogte zou zijn, F is inderdaad zeer aannemelijk. Ik heb de toonhoogte uit een oud koorboek aangehouden waar ik hem in heb staan, maar dan met een Nederlandse tekst. Op zich zou ik hem eenvoudig kunnen transponeren, maar voor instrumenten kan natuurlijk ook de MIDI-file gebruikt worden, die je dan zelf weer uitprint in de gewenste toonhoogte. Zangers kunnen getransponeerd zingen. Liever ga ik namelijk niet verschillende versies/edities aanbieden, dan moet ik die ook allemaal weer bijhouden.

Ik heb een exemplaar in F toegevoegd.

Mick Swithinbank:

U heeft volstrekt gelijk: in Band 54 van Corpus Mensurabilis Musicae (Jacquet, Opera Omnia, vierstemmige motetten) staat dit stuk een grote terts lager, in F dus. Dit komt overeen met de 16de-eeuwse bron.
Mick Swithinbank

Anonymus:

Not sure why everyone is so concerned about the key - pitch was not fixed at this time, so it could actually have been at any comfortable pitch level. The pitches only refer to intervallic relationships between notes and parts, so it is only a question if instruments are to be doubling.

kwetal:

so it is only a question if instruments are to be doubling.

…and for singers with absolute pitch who do sight reading!
Especially after a couple of rests I tend to pick up the next note at its absolute pitch and not relative to the previous note.
So I prefer a score that is notated in the pitch in which it is to be sung.