Audio

Minuetto

Uit: Dix Pièces en recueil (1892)
Wilbert Berendsen op het Walcker-orgel in Doesburg
Opname: Dick Koomans

Improvisatie over "Er is uit 's werelds duistere wolken"

Live opname van een improvisatie over “Er is uit ‘s werelds duistere wolken”

Er is uit ‘s werelds duistere wolken
een groot licht stralend opgegaan—
wie wonen in het diepste donker,
zij zullen in het zonlicht staan.
Glorie aan God, de overwinning
is ongekend, de vreugde groot;
de aarde jubelt—hoor ons zingen:
wij delen in een rijke oogst!

Wilbert Berendsen, organist van Martinikerk Doesburg
Orgel van Oscar Walcker (1916) IV/P75

Opname 26 december 2016 (het geruis op de achtergrond is de kerkverwarming, die ook wat onstemming veroorzaakt tussen de manualen)

Improvisatie over "Walking in the air"

Improvisatie door mijzelf over het thema “Walking in the air” van Howard Blake, live opgenomen op het Walcker-orgel in de Martinikerk te Doesburg tijdens een concert op 17 juli 2014.

Sonate op. 65 nr 2

delen: Grave, Adagio, Allegro maestoso e vivace, Fuga

Hier is een onbewerkte live-opname van een repetitiesessie op 16 juli 2014 op het Walcker-orgel in Doesburg:

Improvisatie "Veni Sancte Spiritus"

Opgenomen in Doesburg op 16 mei 2013.

Carillon-Sortie

De Carillon-Sortie van Henry Mulet is rond 1912 geschreven in de “carillonstijl”, een manier van schrijven waarbij een voornaam thema wordt geplaatst tegen een doorgaande beweging van gebroken akkoorden, vaak met een eenvoudige tonale structuur. Andere stukken in dit genre zijn bijvoorbeeld Carillon de Westminster en de Final van de 1e Symphonie, beide van Vierne. Deze schrijfstijl ligt dicht tegen de Franse toccatastijl aan.

Mulet bouwt op het eenvoudige, fanfare-achtige thema een fraaie structuur, waarbij motivisch materiaal op allerlei manieren wordt gebruikt, en waarbij ook de typische Franse points d’orgue voorkomen waarbij de septiem van het akkoord in het pedaal ligt. Subtiele zwelkastaanduidingen completeren de compositie.

Hier is een opname die ik op 16 mei 2013 van het stuk maakte, op het magnifieke Walcker-orgel in Doesburg:

“Snow midnight…”

korg polysix
Mijn toenmalige Korg Polysix (later verkocht).

Deze opname is op 8 januari 1995 gemaakt met enkel een Korg Polysix en twee cassettedecks. De opname is in twee sessies gemaakt, beide live gespeeld; het tweede gelijk meegemixt bij het overnemen van de eerste. Niets loopt dus synchroon, want vaak was het gokken waar ongeveer een bepaalde melodie zou uitkomen, maar toch is het een bijzonder geheel van ongeveer 9 minuten geworden.

Improvisatie over een thema van Henk Badings

Improvisatie op een thema van Henk Badings (geschreven voor het Internationaal Orgelimprovisatieconcours Haarlem 1973).

Opgenomen op 13 juli 2007 in de Lambertikerk te Zelhem. Dit was mijn inzending voor het Nationaal Improvisatieconcours 2007, waar ik finalist werd.

Ook op YouTube:

Komm, Gott Schöpfer, heiliger Geist (BWV 667)

Dit is een koraalbewerking op Maarten Luther’s versie van de vroegchristelijke pinksterhymne “Veni Creator”. In het Liedboek voor de Kerken is de versie van Luther te vinden als gezang 239, terwijl een meer oorspronkelijke weergave is opgenomen in gezang 237.

Het stuk staat in 12/8 maat, dus vier tellen per maat maar elke tel valt in drieën uiteen. Iedere tel begint met de melodietoon in de rechterhand, daarna de linkerhand en als derde een korte maar krachtige pedaaltoon. Je zou hier een symbool voor de drie-eenheid in kunnen zien: Vader, Zoon en Heilige Geest. In het tweede deel van de bewerking komt de melodie heel duidelijk uit in het pedaal, terwijl de handen een vlammend lijnenspel tekenen dat het waaien van de Geest verbeeldt.

Syndicate content